Hjälte!

Var precis inne på aftonbladet.se och kikade lite. Läste då om en förskolelärare i Mexico som hamnade i skottdrama på arbetet. Utanför förskolan drabbade två gäng samman och det utbröt i en skottlossning, där 5 personer avled. Sorgligt. Men ljusglimten i den sorgliga historian är hur denna förskoleläraren hanterar situationen. Hon får alla barn att lägga sig på golvet. När alla barn, inklusive hon själv ligger ner berättar hon för dem vad som händer, men att ingen kommer skadas om de bara ligger stilla. Och så sjunger hon en sång för barnen. Vilket mod. Vilken förebild. Man kan inte låta bli att fundera kring om man själv skulle kunna hantera en sådan situation lika lugnt, när man har ett antal barn som du har ansvar för. All credit till henne.

Under tiden hann hon även spela in händelsen via sin telefon. Den finns på youtube. Vill inte lägga ut den här då jag tycker hela situationen känns väldigt hemsk, när barn hamnar i fara. Men söker man på "Martha Rivera Alanis" som hon heter, så hittar man det.

Jag hoppas att jag med ger barnen man har på förskolan en sådan trygghet! Även om det inte gäller just sånna extrema händelser. Den enda gången jag eventuellt skrämmer barnen är väl när en geting kommer för att attackera mig;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0