Inför melodifestivalen

Ikväll är det dags för final i melodifestivalen 2010. Wihoo! Och i år tycker jag faktiskt att det är ett otroligt starkt startfält. Kan gå hur som helst.

1. Darin - You´re out of my life
Han har en riktigt fin låt med mycket känslor i. Jag kan definitivt tänka mig att skicka honom till Oslo i år. Han är en av de som enligt mig har en chans att kunna konkurera ut andra länder i Eurovision song Contest. Hela hans framträdande var perfekt. Lugnt och mycket känslor.

2. Pernilla Wahlgren - Jag vill om du vågar
Detta är enligt mig den låten som mest berör riktig schlagermusik. Så de som alltid klagar på att det inte är schlagerlåtar med längre, tror jag kommer rösta på denna. Detta är en låt som kan funka bra på dansgolven ute i sverige. Men om jag vill skicka den till Oslo.... nja, inte direkt! Men visst, lite klämkäck är den ju!

3. Andreas Johnson - We can work it out
Detta är verkligen en av mina favoriter. Jag bara älskar denna låten, och har gjort det sedan jag hörde den första gången. En riktigt kärleksballad med mycket känslor som jag tror många kan känna igen sig i, på ett eller annat sätt. Och Andreas framför den på ett underbart sätt. Jag gillar verkligen Andreas Johnson, och detta är en av hans bästa låtar faktiskt. Eller nej, det ÄR hans bästa låt. För mig får den gärna gå till globen.

4.  Timoteij - Kom
Ja... när jag hörde denna första gången så var jag väldigt förvånad att den kunde gå direkt till finalen. Och jag står fortfarande för att det fanns bättre låtar som kunde tagit en plats i finalen. Men sedan måste jag även erkänna att den har blivit bättre med tiden. Tyvärr känns det lite väl mycket Sarek över denna grupp. Men det känns som en typisk sommardänga...

5.
Peter Jöback - Hollow
En fin låt. Men för mig känns det lite väl musikal-musik över det. Eller så är det för att jag förknippar det med det, eftersom han har hållit på mycket med musikalmusik. Det är i alla fall en av de svagare låtarna ikväll, enligt mig.

6. Ola - Unstoppable
Ja, ni som känner mig vet väl redan vad jag tycker om Ola? Har alltid gillat Olas musik, men mycket beror nog på hur han verkar vara som person med. Denna låten hade jag mer än gärna skickat till Oslo. Och går den inte till Oslo så kommer den spelas flitigt i sommar, speciellt på uteställen.

7. Jessica Andersson - I did it for love
Självklart får man hoppas att det går bra för Jessica ikväll. Hon bor ju i samma stad som mig - Trollhättan, och visst hade det varit roligt om man skickade en Trollhättebo till Oslo. Tyvärr tror jag inte att den har en chans om man skulle låta denna vinna. Men det är en otroligt fin låt och även den innehåller så mycket känslor som jag tycker framkommer tydligt i både låt och framträdande.


8. Salem al Fakir - Keep on walking
Detta är väl en av favoriterna enligt många omröstningar. Jag vet att många tycker detta är en toppenlåt. Själv tycker jag att den är helt okej, men inte mer. Har väl aldrig varit något stort Salem al Fakir-fan. Men en helt okej låt i vilket fall.

9.
Anna Bergendahl - This is my life
Missade delfinalen när hon gick vidare. Men läste på nätet att hon gick direkt till final och blev först förvånad faktiskt. Första gången jag hörde låten kändes den väldigt seg och tråkig. Men den inställningen har ändrats och jag älskar den! Har även upptäckt att den är perfekt att sjunga med till när man står i köket och ska diska!

10.
Eric Saade - Manboy
Denna låten kan bli riktigt farlig ikväll. Finns nog många tjejer som lägger sin röst på denna kille. En söt kille med en klämkäck låt. Om jag ska förknippa låten med ett ord så är det ENERGI. Känns som man får sådan energi direkt när man hör den. Den har räddat många tråkiga stunder i bilen påväg till eller hem från jobbet. Och kan även meddela att det inte enbart är tonårstjejer som älskar denna låt. Barnen på jobbet älskar den och vill lyssna på den om och om igen.

Jag hoppas att vi skickar någon av följande till Oslo:
Darin - You´re out of my life
Andreas Johnson - We can work it out
Ola - Unstoppable
Eric Saade - Manboy

Dessa fyra har varit mina favoriter hela tiden. Men vill även lägga till en till på den listan nu:

Anna Bergendahl.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0