Barn ska få vara barn

Har precis kollat på första avsnittet av dokumentärserien"Inlåst", som handlar om killar i ungefär 16årsåldern, som helt enkelt har hamnat snett i livet. Det är droger, våld, huliganvåld, stölder, ja i princip det mesta som går att göra. 16 år och redan illa ute. De är bara barn. Eller ungdomar i alla fall. De är yngre än min lillebror....

Dessa killar få en chans att komma tillbaka till sitt värdiga liv. De skall låsas in i ett fängelse i 12 (?) dagar och känna av hur det är i ett fängelse. Jag var väldigt negativ först när jag hörde om denna dokumentären, men det tar jag tillbaka. De får helt enkelt känna på det liv som de är påväg in i. Den ena pojken klarade inte ens en natt i cellen utan bröt ihop och åkte hem dagen efter. Även en annan av killarna bröt ihop natten efter och tårarna rann på dem. Man fick se att det faktiskt fanns en "männsklig" och go sida av dessa killarna med. Det gör så ont i mig att se när faktiskt barn hamnar helt fel i livet. Det räcker med att börja umgås med EN person som är på fel spår, så kan man själv hamna där.

Jag hoppas verkligen dessa killar kommer tillbaka till ett värdigt liv och tar vara på ungdomstiden de har kvar. Tänk vad mycket de missar. Alla barn & ungdomar är värdiga en fin uppväxt utan det kriminella.

Jag hoppas att jag kommer kunna påverka många barn när jag börjar arbeta, och kanske hjälpa många att faktiskt inte hamnar där. Man säger faktiskt att barnens livsutveckling börjar faktiskt i förskolan, det är vi som banar vägen för de små liven.

Nej, jag blev berörd av att se den dokumentären. Det gör ont i mig..... Barn ska få vara barn!

Postat av: CaTTis

Ja du har så rätt Jenny! Serien är värd att se alltså? jag missade den..=/ men hoppas kunna se den på kanalens hemsida...=S Kram

2009-10-04 @ 22:58:22
URL: http://cataztrof.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0