Vargasången

Läste igår att Lena Nyman gått bort. Hon har gjort mycket saker genom åren. Men dels minns jag henne från den där läskiga tanten i "Drömkåken". Ja, fråga mig inte varför, men alltid tyckt att hon var lite läskig där i. Men det första jag får fram framför mig när jag hör hennes namn är helt klart Ronjas mamma. Och den första scenen därifrån jag kommer att tänka på är helt klart när hon sjunger för Ronja. Jag har alltid gillat den låten. Den har alltid kännts speciell i mina öron. Varför vet jag inte. Har i och för sig fått veta att mamma alltid sjöng den för oss. Kan det vara därför?

Vargen ylar i nattens skog,
han vill men kan inte sova...
Hungern river hans vargabuk,
o det är kallt i hans stova...
Du varg. Du varg, kom inte hit, ungen min får du aldrig...
Vargen ylar i nattens skog,
ylar av hunger och klagan...
Men jag ska ge'n en grisasvans...
sånt passar i vargamagar
Du varg. Du varg, kom inte hit, ungen min får du aldrig...
Sov mitt barn i bädden hos mor,
låt vargen yla i natten...
Men jag ska ge'n en hönsaskank,
om ingen annan har tatt 'en...
du varg, du varg kom inte hit, ungen min får du aldrig.
ungen min får du aldrig....


Är det någon som förresten vet varför det inte fungerar med youtubeklipp här för tillfället? Inte för min del i alla fall!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0