Måndag 13:e september

När jag loggade in här idag så hade jag blivit kontaktad av en tjej på UNICEF som undrade om jag var intresserad av att stödja dem via bloggen. De har nämligen startat upp ett nytt sätt att stödja barn som har det svårt, nämligen "Bloggare för varenda unge". Jag ska genast surfa in och läsa om det. Läste bara lite snabbt förut, men det står att det är helt kravlöst. Tror inte det kostar något heller, utan det som de vill är väl att fler personer är med och stödjer dem, och att de ska hitta till UNICEF via min blogg.

Jag är redan fadder i PLAN, men ser absolut inte dessa två organisationer som två rivaler. Alla sätt behövs för att hjälpa barn som har det svårt. Klistrar in en text från UNICEF:s sida.

Kämpa för varenda unge!

Varje dag, året om kränks och utnyttjas barn medan omvärlden tittar på – eller bort. Så skulle det inte behöva vara. Alla har vi ett val. Antingen gör du ingenting – eller så gör du någonting. Tillsammans kan vi förändra förutsättningarna för miljontals barn världen över.

Det går att skydda barn mot våld, övergrepp och exploatering. Det går att ge dem trygghet, utbildning och mat för dagen. Och det går att befria barn från ett liv som soldat, gatubarn eller prostituerad.

UNICEF, världens ledande barnrättsorganisation, finns på plats i regeringskorridorer, slumområden, flyktingläger och avlägsna byar och arbetar dygnet runt för att ALLA barn ska få den barndom som de har rätt till. Det handlar om så självklara saker som till exempel rent vatten, vaccin mot dödliga sjukdomar, bra hälsovård, skola och skydd mot våld, övergrepp och diskriminering.

På unicef.se kan du vara med och kämpa för varenda unge, eller sprid budskapet du också genom att blogga, twittra eller" facebooka" om barns rättigheter.

Vi kanske inte kan förändra världen idag, men allt stort börjar med något litet.
Du kan göra större skillnad än du tror.

Ps. Vill du gå med i vårt nätverk bloggare för varenda unge - läs mer här!

http://www.unicef.se/stod-oss

Jag ska vara med. Var det du med!

Postat av: Johanna på UNICEF

Välkommen som bloggare för varenda unge! Och vad roligt att du bloggar om det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0